A A wersja kontrastowa wersja normalna

PANOPTICUM - „Bilet do teatru za 300 groszy”

Szanowni Państwo,
12 maja to Dzień Teatru Publicznego oraz początek akcji „Bilet do teatru za 300 groszy”, która finansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

W tym dniu serdecznie zapraszamy Państwa na spektakl
„PANOPTICUM” wg tekstów Juliana Tuwima i autorów nieznanych
w reżyserii Andrzeja St. Dziuka.

PANOPTICUM to roztańczony i rozśpiewany spektakl oparty na tekstach jednego z najwybitniejszych polskich poetów. Niezwykłej urody liryki, wiersze pełne zachwytu dla życia i świata, utwory satyryczne, zaangażowane społecznie oraz skecze - nieustająco wywołujące śmiech składają się na ten pełen uroku teatralny wieczór. Najwyższej jakoąci sztuka słowa, nastrojowa muzyka Jerzego Chruścińskiego w doskonałej aranżacji Zespołu Max Klezmer Band tworzą niezwykłą atmosferę - chwilę zadumy, ale także gwarantują doskonałą zabawę.

Panopticum to zbiór osobliwości - dziwnych postaci tworzonych przez natchnionego poetę. W zakopiańskim spektaklu ożywa klimat podwórek, małych skwerków i przedwojennych kawiarni, z ich stałymi bywalcami. To także zbiorowisko wspaniałych osobowości- zakochanego literata, bladego arystokraty, famme fatale, cwaniaczka. Można tu odszukać kokietkę, bawidamka, ale i porzuconą prostą dziewczynę, wzdychającą do lepszego świata, w który jej zdaniem może ja powieść cwaniaczkowaty fryzjer. A wszystkim im towarzyszy oryginalna grupa wędrujących po podwórzach muzykantów.

To także spektakl o sile pamięci, o wadze wspomnień z dzieciństwa, o artyście - poecie stwarzającym szczególnej urody seans kabaretowo - metafizyczny wokół siebie.

Dorobek pisarski Juliana Tuwima - poety, tłumacza, autora adaptacji teatralnych, utworów estradowych, wierszyków dla dzieci etc; współzałożyciela Qui Pro Quo oraz Cyrulika Warszawskiego, wart jest przypomnienia. Bogata twórczość zróżnicowana pod względem formalnym i tematycznym, garściami czerpiąca z polskiej tradycji literackiej, urzekająca gamą uczuć, pełna również ostrej satyry i demaskatorskiej pasji stanowi dziedzictwo, które na stałe powinno być - naszym zdaniem - obecne na scenach teatralnych. Poeta pod koniec życia związał się z Zakopanem - tu powstały jego ostatnie wiersze, tutaj także zmarł - tym bardziej jest przez to bliższy Teatrowi na Chramcówkach.

W przedstawieniu znalazły się różnorodne teksty Juliana Tuwima - te powszechnie znane jak Melodia, Wspomnienie czy Litania, przejmująca Zośka Wariatka, żartobliwe jak Ja nie mam czasu czy tytułowe Panopticum - poza tym utwory młodzieńcze, wiersze nieznane, niedawno odkryte, wierszyki dla dzieci oraz skecze wykorzystywane w kabarecie Qui Pro Quo. Celność słowa, odwaga wypowiedzi i piękno języka to cechy poezji jednego z najwybitniejszych polskich poetów. Satyra obyczajowa i polemiczna była mu niezwykle bliska, negował w taki sposób stare modele obyczajowe, ale i uniwersalne ludzkie przywary. W utworach takich jak: Na potwarców, Do prostego człowieka czy Miłosierdzie apelował o pomoc dla skrzywdzonych, biednych, dyskryminowanych.

Wpadająca w ucho muzyka, intrygująca scenografia z szafą pełną osobliwości, nostalgiczny nastrój, uzupełniany piękną liryką i niebanalnym humorem Juliana Tuwima oraz inwencja aktorów zakopiańskiej sceny gwarantuje niezapomniany wieczór. Tuwim pisał liryczne piosenki i zabawne skecze śpiewane ongiś w kabarecie Qui Pro Quo przez Hankę Ordonówną, Mirę Zimińską, Eugeniusza Bodo i Adolfa Dymszę - teraz możecie je Pastwo usłyszeć w interpretacji aktorów Teatru Witkacego.

Premiera 5 listopada 2004, Scena Atanazego Bazakbala

Obsada

  • scenariusz i reżyseriaAndrzej St. Dziuk
  • asystentMarzena Wnuk
  • scenografiaRafał Zawistowski
  • asystent scenografaAnna Wittich-Wrona
  • choreografiaGrzegorz Suski
  • realizator dźwiękuNatalia Sosna
  • muzykaJerzy Chruściński
  • aranżacja i wykonanie MAX KLEZMER BAND w składzie
    • Max Kowalski
    • Jacek Hołubowski
    • Łukasz Sierosławski
    • Piotr Skupniewicz
    • Bartłomiej Szczepański

DZIEŃ TEATRU PUBLICZNEGO 2018

W tym roku Dzień Teatru Publicznego obchodzony będzie już po raz czwarty. Pomysł tego święta zrodził się w 2015 roku, kiedy teatr publiczny w Polsce obchodził 250-lecie swojego istnienia. Majowa akcja biletu za grosze, w którą zaangażowało się wówczas 100 teatrów publicznych w całej Polski była jednym z najważniejszych wydarzeń obchodów i cieszyła się wielkim powodzeniem. Na widowniach zasiadło blisko 50 tysięcy widzów – także, a może przede wszystkim, tych, którzy do teatru zaglądają rzadko lub wcale. Ten entuzjazm udało się utrzymać w kolejnych latach.

W tegorocznej akcji „Bilet do teatru za 300 groszy” z okazji Dnia Teatru Publicznego znów weźmie udział dokładnie 100 teatrów z 39 polskich miast. Sprzedaż biletów – prowadzona tylko w kasach teatrów – rozpocznie się 12 maja, ale spektakle będą wystawiane przez cały tydzień – aż do 20 maja. O tym, że w teatrze „grosze grają rolę” przypominać będzie symboliczna cena biletu, która wyniesie w tym roku 300 groszy (3 zł). To znacząca kwota.

Z badania ekonomicznego teatrów, które na zlecenie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego przeprowadzili ekonomiści Szkoły Głównej Handlowej, wynika, że 1 złotówka dotacji samorządowej przynosi nieco ponad 3 zł przychodu dla gospodarki regionu, w którym teatr stale pracuje. – Mamy dla organizatorów – samorządów wszystkich szczebli – fantastyczną wiadomość. Jest dowód na to, że teatr publiczny nie jest generatorem straty, ale wręcz przynosi zysk! Nie musi być kłopotem i problemem, ale może być prawdziwą inwestycją – tłumaczy dr hab. Rafał Kasprzak, autor metody i koordynator badania [http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/241825.html].

Symbolicznym zakończeniem tygodniowego święta będzie, podobnie jak było to w latach ubiegłych, zaproszenie widzów do wspólnego teatralnego spacerowania w ramach projektu „Spacerowników teatralnych”, który swój początek miał także przed dwoma lata z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Proponowane trasy spacerów mają zachęcać mieszkańców poprzez swoją niekonwencjonalną i atrakcyjną formułę do zwiedzania i poznawania teatralnej – a tym samym kulturalnej – historii miast (więcej na www.spacerownikteatralny.pl).

Zapisz się do naszego Newslettera Bądź na bieżąco

Zapisując się do Newslettera wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych przez Teatr im. St. I. Witkiewicza z siedzibą w Zakopanem (34-500), ul. Chramcówki 15 (dalej: Teatr) w celu otrzymywania newslettera z informacjami o działalności Teatru. Zobacz więcej...