Kamil Joński

W 2016 roku ukończył Akademię Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu. Jego spektakle dyplomowe to dyplom aktorski „Superbohaterów 10/9” w reżyserii Błażeja Peszka, gdzie zagrał rolę Makbeta, „Ubu Król czyli Polacy” w reżyserii Jerzego Stuhra oraz dyplom taneczny „Working title Ego” w reżyserii i choreografii Jensa Van Daele.
W Teatrze Witkacego pracuje od lutego 2018 roku.
Role w Teatrze Witkacego:
- TJO. – „RAZ – DWA - RAZ” Fernando Arrabal, reż Andrzej St. Dziuk (2018)
- Złodziejaszek – „Operetka” Witold Gombrowicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2018)
- Postać, Reżyser – „Beckett. Cięcie czasu”, Samuel Beckett, inscenizacja: Jacek Zięba – Jasiński (2018)
- Joaś Bafia, Proboszcz Bździoch, Misiołak – „Z cyklu: Tatrzańskie. Część III SPISKI – HEJ!”, wg Wojciech Kuczok, reż. Andrzej St. Dziuk (2018)
- Zjawa, Karmazyniello czynu – „Metafizyka dwugłowego cielęcia”, Stanisław Ignacy Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2019)
- „Rzeźnia” Sławomir Mrożek, reż. Andrzej St. Dziuk (2019)
W trakcie studiów był stypendystą Rektora AST w Krakowie dla najlepszych studentów, brał udział w wielu projektach teatralnych, z których najbardziej znaczącym był projekt polsko – chiński, który zakładał wymianę międzynarodową. Jesienią 2013 oraz wiosną 2014 roku wyjechał m.in. do Singapuru, Macau, Guangzhou, gdzie razem z polskimi studentami i artystami z Chin współtworzył spektakl teatru tańca. 30 maja 2014 roku odbyła się premiera spektaklu „Macau Opportunity Poland – Dance Theatre 2014” na XXV Macao Arts Festival w Chinach. Jako wykonawca brał również udział m.in. w spektaklu „Romeo i Julia”, reż. Krzysztof Rekowski, chor. Filip Szatarski w Teatrze Miejskim w Gliwicach; „Wujek 81. Czarna ballada”, reż. Robert Talarczyk, chor. Jakub Lewandowski w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach; „Wesele”, reż. Radosław Rychcik, chor. Jakub Lewandowski w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach; „Pitawal. Historie kryminalne Krakowa w piosenkach”, reż. Anna Rokita, chor. Piotr Skalski w Teatrze Bagatela im. Tadeusza Boya – Żeleńskiego w Krakowie; „W drodze / Infinity K...” autorstwa Sylwii Hefczyńskiej - Lewandowskiej oraz Piotra Tetlaka, projekt widowiska realizowany w ramach cyklu Mitologie Industrialnej Przestrzeni - 3. edycja Festiwal Nowej Scenografii; „Miasto ślepców”, reż. Agnieszka Michalik, za ten spektakl artyści zdobyli indywidualną nagrodę od prof. Jana Peszka na XXII Ogólnopolskim Otwartym Festiwalu Teatrów Amatorskich ODEON w Andrychowie.
Interesuje się teatrem dramatycznym i teatrem tańca. Ekscytuje go łączenie obu specyfik teatru. Bardzo ważne jest dla niego świadome wykorzystywanie ciała do kreowania postaci na scenie, która dzięki temu jest ciągle świeża i nieprzewidywalna. Jest instruktorem tańca oraz warsztatów teatralnych.
Lubi wracać do swojej rodzinnej wioski, Nowych Pieścirogów, która jest jego małą ojczyzną oraz źródłem twórczej inspiracji.