A A wersja kontrastowa wersja normalna

NA NIBY - NAPRAWDĘ

NA NIBY - NAPRAWDĘ foto Ado Kasprzak

NA NIBY-NAPRAWDĘ
wg dramatu Lope de Vegi

Mamy ten przywilej i tę radość, że po raz pierwszy na scenie w Polsce prezentujemy ten niezwykły i ekscytujący dramat mistrza hiszpańskiego baroku. A stało się to możliwe dzięki Pani Magdalenie Pabisiak, która ten tekst znakomicie przetłumaczyła oraz dzięki Pani Profesor Katarzynie Mroczkowskiej-Brandt, która dramat ten poleciła mi. Dziękuję!

Na czym polega niezwykłość, oryginalność tego tekstu?
Co jest w nim takiego szczególnego, że tyleż z radością, co z niepokojem – chciałem (musiałem?) się z nim spotkać?
Bo – jak pisze – Pani Profesor Katarzyna Mroczkowska-Brandt w Przedmowie („Metateatralna dramatyzacja życia a obraz tajemnicy w dwóch kluczowych dramatach Lope de Vegi: „Rycerz z Olmedo” oraz „Na niby – naprawdę”): Mamy więc oto dzięki Magdalenie Pabisiak dostępne po polsku nowe oblicze Lope de Vegi. Dramat niezwykły, intrygujący, , tajemniczy, ciekawy psychologicznie i filozoficznie, eksperymentujący z formami metateatralnym.(...) „Na niby – naprawdę” należy do kategorii comedia de Santos, czyli sztuk opartych na żywotach świętych lub legendach o nich. Głównym bohaterem jest święty Genezjusz(…). Według legendy Genezjusz był zawodowym aktorem w czasach prześladowania chrześcijan za czasów Dioklecjana i nawrócił się w teatrze, grając w sztuce, która miała chrześcijan wyszydzać. (...) „Na niby – naprawdę” to metafora ŚWIATA JAKO TEATRU. Teatrum Mundi jest (...) w centrum struktury całego dramatu.

 

Złudność, krótkotrwałość, przemijalność ludzkiego życia, także życia władców tego świata. Vanitas vanitatum.
Fikcja staje się rzeczywistością...
Teatr w teatrze…
Iluminacja. Objawienie…
Miłość. Intryga. Gorycz zdrady.

Słowem – dramat dotykający Tajemnicy.
Tajemnicy Sztuki – Tworzenia.
Tajemnicy Istnienia.
MISTERIUM.
Człowiek – artysta przekraczający kondycję ludzką przez sztukę.

„Na niby – naprawdę” to nasza kolejna próba stworzenia, może bardziej „pisania” (wszak ikony się pisze) Teatru Misterium.

Serdecznie dziękujemy Państwu Wandzie i Krzysztofowi Oleksowicz za pomoc w realizacji przedstawienia.

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podobnie z każdym aktorem,
A wszyscyśmy tu aktorzy,
Że straciwszy wątek boży
Gubimy się w ludzkiej roli.

Lope de Vega

Uwaga!
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16. roku życia!

Prapremiera polska 8 grudnia 2012, Scena Witkacego

Obsada

  • scenariusz, inscenizacja, reżyseria Andrzej St. Dziuk
  • asystent reżysera Marzena Wnuk
  • muzyka Jerzy Chruściński
  • aranżacja i wykonanie muzyki zespół „QUE PASSA”:
    • Jarosław Dzień – gitara klasyczna
    • Łukasz Belcyr – gitara akustyczna
    • Grzegorz Bąk – gitara basowa
    • Michał Pejker – perkusja
    • Bogdan Zięba - akordeon
    • Dorota Ficoń - śpiew
  • charakteryzacja Magdalena Koriat
  • scenografia Marek Mikulski
  • asystent scenografa Jolanta Solska
  • realizator dźwięku Natalia Sosna
  • choreografia Anita Podkowa
  • konsultacja audio-video Mariusz Czarnecki (Music-Info)
  • operator kamery Marcin Szyndler
  • _MG_5790
  • _MG_5832
  • _MG_5849
  • _MG_5851
  • _MG_5866
  • _MG_5877
  • _MG_5918
  • _MG_5929
  • _MG_5938
  • _MG_5979
  • _MG_5980

Wirtualny spacer po Teatrze. Zapraszamy do zwiedzania!

Zakopiańskie Prezentacje Artystyczne Pępek Świata 2019

Zapisz się do naszego Newslettera Bądź na bieżąco

Zapisując się do Newslettera wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych przez Teatr im. St. I. Witkiewicza z siedzibą w Zakopanem (34-500), ul. Chramcówki 15 (dalej: Teatr) w celu otrzymywania newslettera z informacjami o działalności Teatru. Zobacz więcej...