A A wersja kontrastowa wersja normalna

NA NIBY - NAPRAWDĘ

NA NIBY - NAPRAWDĘ foto Ado Kasprzak

NA NIBY-NAPRAWDĘ
wg dramatu Lope de Vegi

Mamy ten przywilej i tę radość, że po raz pierwszy na scenie w Polsce prezentujemy ten niezwykły i ekscytujący dramat mistrza hiszpańskiego baroku. A stało się to możliwe dzięki Pani Magdalenie Pabisiak, która ten tekst znakomicie przetłumaczyła oraz dzięki Pani Profesor Katarzynie Mroczkowskiej-Brandt, która dramat ten poleciła mi. Dziękuję!

Na czym polega niezwykłość, oryginalność tego tekstu?
Co jest w nim takiego szczególnego, że tyleż z radością, co z niepokojem – chciałem (musiałem?) się z nim spotkać?
Bo – jak pisze – Pani Profesor Katarzyna Mroczkowska-Brandt w Przedmowie („Metateatralna dramatyzacja życia a obraz tajemnicy w dwóch kluczowych dramatach Lope de Vegi: „Rycerz z Olmedo” oraz „Na niby – naprawdę”): Mamy więc oto dzięki Magdalenie Pabisiak dostępne po polsku nowe oblicze Lope de Vegi. Dramat niezwykły, intrygujący, , tajemniczy, ciekawy psychologicznie i filozoficznie, eksperymentujący z formami metateatralnym.(...) „Na niby – naprawdę” należy do kategorii comedia de Santos, czyli sztuk opartych na żywotach świętych lub legendach o nich. Głównym bohaterem jest święty Genezjusz(…). Według legendy Genezjusz był zawodowym aktorem w czasach prześladowania chrześcijan za czasów Dioklecjana i nawrócił się w teatrze, grając w sztuce, która miała chrześcijan wyszydzać. (...) „Na niby – naprawdę” to metafora ŚWIATA JAKO TEATRU. Teatrum Mundi jest (...) w centrum struktury całego dramatu.

 

Złudność, krótkotrwałość, przemijalność ludzkiego życia, także życia władców tego świata. Vanitas vanitatum.
Fikcja staje się rzeczywistością...
Teatr w teatrze…
Iluminacja. Objawienie…
Miłość. Intryga. Gorycz zdrady.

Słowem – dramat dotykający Tajemnicy.
Tajemnicy Sztuki – Tworzenia.
Tajemnicy Istnienia.
MISTERIUM.
Człowiek – artysta przekraczający kondycję ludzką przez sztukę.

„Na niby – naprawdę” to nasza kolejna próba stworzenia, może bardziej „pisania” (wszak ikony się pisze) Teatru Misterium.

Serdecznie dziękujemy Państwu Wandzie i Krzysztofowi Oleksowicz za pomoc w realizacji przedstawienia.

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podobnie z każdym aktorem,
A wszyscyśmy tu aktorzy,
Że straciwszy wątek boży
Gubimy się w ludzkiej roli.

Lope de Vega

Uwaga!
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16. roku życia!

Prapremiera polska 8 grudnia 2012, Scena Witkacego

Obsada

  • scenariusz, inscenizacja, reżyseria Andrzej St. Dziuk
  • asystent reżysera Marzena Wnuk
  • muzyka Jerzy Chruściński
  • aranżacja i wykonanie muzyki zespół „QUE PASSA”:
    • Jarosław Dzień – gitara klasyczna
    • Łukasz Belcyr – gitara akustyczna
    • Grzegorz Bąk – gitara basowa
    • Michał Pejker – perkusja
    • Bogdan Zięba - akordeon
    • Dorota Ficoń - śpiew
  • charakteryzacja Magdalena Koriat
  • scenografia Marek Mikulski
  • asystent scenografa Jolanta Solska
  • realizator dźwięku Natalia Sosna
  • choreografia Anita Podkowa
  • konsultacja audio-video Mariusz Czarnecki (Music-Info)
  • operator kamery Marcin Szyndler
  • _MG_5790
  • _MG_5832
  • _MG_5849
  • _MG_5851
  • _MG_5866
  • _MG_5877
  • _MG_5918
  • _MG_5929
  • _MG_5938
  • _MG_5979
  • _MG_5980

Zapisz się do naszego Newslettera Bądź na bieżąco

Zapisując się do Newslettera wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych przez Teatr im. St. I. Witkiewicza z siedzibą w Zakopanem (34-500), ul. Chramcówki 15 (dalej: Teatr) w celu otrzymywania newslettera z informacjami o działalności Teatru. Zobacz więcej...