Treść główna

Absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego, związana z Teatrem Witkacy od początku istnienia.

Role w Teatrze Witkacego

  • Mamalia – „Pragmatyści” Witkacego (1984)
  • Rufia – „Witkacy – Autoparodia” Witkacego (1985)
  • Rosaura – „Życie jest snem” Calderona
  • 7 Grzechów Głównych, Piękna Helena, Żona – „Dr Faustus” Marlowe’a (1986)
  • Prawo Łaski – „Wielki teatr świata” Calderona (1986)
  • Barate, Pani Usta, Szyja – „Cabaret Voltaire” (1986)
  • Heloiza – „Sic et non” Duncana (1987)
  • Tyrezjasz – „Np. Edyp” wg „Króla Edypa” Sofoklesa (1987)
  • Babcia Julia – „Sonata b” Witkacego (1989)
  • Celia – „Jak wam się podoba” Shakespeare’a (1989)
  • Salome – „Benedictus” wg „Salome” Wilde’a (1989)
  • Zofia Plejtus – „Katzenjammer” wg „Matki” Witkacego (1990)
  • Hrabianka Geschwitz – „Puszka Pandory” Wedekinda (1991)
  • Ada – „Kain” Byrona (1992)
  • Zabawnisia – „Wyzwolenie – Nowe” Byrona (1992)
  • Mary – „Ratuj się kto może” Cooneya (1993)
  • Grzech – „Pokusa” Calderona (1993)
  • Agafia – „Ożenek” Gogola (1995)
  • Abigail – „Czarownice z Salem” Millera (1995)
  • Mumia – „Sonata widm” Strindberga (1996)
  • Królowa wyspy Tua-Tua – „Panna Tutli-Putli” Witkacego (1996)
  • Sara – „Kochanek” Pintera (1996)
  • Dziewica, Niewolnica, Dziewczyna, Mamka – „Fin” Artaud (1996)
  • Hekate – „Tragedia Szkocka” wg „Makbeta” Shakespeare’a (1998)
  • Anna – „Seans” Schaeffera (1998)
  • Narzeczona – „Sanduk Ad-Dunia” (1999)
  • Księżna Alicja of Nevermore – „Kurka wodna” Witkacego (1999)
  • Ilza, zwana także Hrabiną – „Arsenał zjaw” wg L. Pirandella (2000)
  • Kławdia Chauchat – „Czarodziejska góra” T. Manna (2001)
  • Marta – „Kto się boi Virginii Woolf?” (2002)
  • Malvolio – „Szekspir… albo co chcecie” (2002)
  • Heidi – „Pomroczność jasna” (2003)
  • Tangen I – „Tangen” (2005)
  • Róża van der Blaast – „Dzień Dobry Państwu – Witkacy” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2006)
  • Kobieta zwana Zajęczą Wargą – „Barabasz” P. Lagerkvist, reż. Andrzej St. Dziuk (2008)
  • Matka, Towarzyszka Bronstein – „Antoni S., czyli Wieża Babel” (2008)
  • Dziewczyna – „Music-Hall” Jean Luca – Lagarce`a (2010)
  • Aktorka – „Oni, albo HA!SIO(R) czyli nie drażnić kota” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2014)
  • Matka – „Metafizyka dwugłowego cielęcia”, St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2015)
  • „Demonizm Zakopiański (variétés)” St. I. Witkiewicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2016)
  • Kobieta – „Takie małe nic” reż. Andrzej St. Dziuk ( 2017)
  • Księżna Himalaj – „Operetka” W. Gombrowicz, reż. Andrzej St. Dziuk (2017)
  • Matka – „Rzeźnia” Sławomir Mrożek, reż. Andrzej St. Dziuk (2019)
  • „Akt Przerywany, czyli Teatr Nie(konsekwencji)”, reż. Andrzej St. Dziuk (2020)
  • Raniewska – „Wiśniowy sad”, reż. Nikołaj Kolada (2021)
  • Dozorczyni, Pielęgniarka, Kobieta z dzieckiem, Pani Dioz – „Chimeryczny lokator”, reż. Andrzej St. Dziuk (2022)

 

Gra również w spektaklach:

  • „Na przełęczy”
  • „Appendix”
  • „Panopticum”
  • „Człapówki – Zakopane”
  • „CCY-WITKAC-Y – Menażeria”
  • „TUUM EST”
  • „Bubuja”
  • „Z cyklu – Żywioły: Halny (Niebezpieczne Sny)”
  • „Hello DA-DA”

 

Ma dwa recitale: „Vis-á-Vis” oraz „Intymne”.

  • 2002 – współtworzyła spektakl „Kto się boi Virginii Woolf?”
  • 2007 – została uhonorowana indywidualną nagrodą za rolę Róży van der Blaast w spektaklu „Dzień dobry Państwu – Witkacy” na podstawie „Bezimiennego Dzieła” St. I. Witkiewicza na XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” w Opolu, 2007
  • 2010 – nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
  • 2010 – nagrała płytę „Popylone Pienie” z muzyką Włodka Kiniorskiego do tekstów St. I. Witkiewicza.
  • 2012 – śpiewa wraz z Zespołem „Que Passa” w spektaklu „Na Niby – Naprawdę” Lope de Vegi w reż. Andrzeja St. Dziuka
  • 2015 – wydała solowa płytę „Intymne” – piosenki ze spektakli Teatru Witkacego z muzyką Jerzego Chruścińskiego.
  • 2015 – otrzymała nagrodę Województwa Małopolskiego Polonia Minor.
  • 2017 – otrzymała Złoty liść Retro 2017 za rolę w spektaklu „Takie małe nic” w reż. Andrzeja St. Dziuka w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro.

Wywiady / teksty...

Z Dorotą Ficoń rozmawia Agata Balcerowska-Całka; realizacja nagrania Maciej Wirmański

Narzędzia dodatkowe

Accessibility YouTube Instagram TripAdvisor
Odwróć kolory
Zmień rozmiar czcionki
Powrót na górę strony